Vul je gegevens in en ontvang af en toe een e-mail met nieuwe artikelen.

Meld je aan

De voordelen van een ‘minimal marketable’ webapplicatie of app

Een Minimal Marketable Product is de eerste versie van software die potentieel succesvol op de markt kan worden gebracht. Zo’n eerste versie bevat alle noodzakelijke functionaliteit, maar niet meer dan dat. Na lancering wordt de software op basis van feedback van eindgebruikers doorontwikkeld. Wat zijn de voordelen van zo’n minimale versie van software? En waar dien je rekening mee te houden?

Het verschil tussen een MVP en MMP

Het kan zijn dat de term “MVP” je bekender voorkomt dan “MMP”. Een Minimum Viable Product (MVP) helpt je om ideeën te toetsen en aan te scherpen. Het is een ruwe versie van de software die is gebouwd om, veelal in een gecontroleerde omgeving, ideeën te valideren en feedback van eindgebruikers te verkrijgen. Zo’n MVP is in de praktijk eerder een prototype dan een echte versie van je webapplicatie of mobiele app. En het is dan ook niet nodig dat alle functionaliteit ook al echt werkt — zolang gebruikers zich een goed oordeel over de software kunnen vormen, helpt het je om waardevolle feedback van potentiële gebruikers te vergaren.

Jeroen werkt aan een webapplicatie

Een Minimal Marketable Product (MMP) is de eerste ‘echte’ versie van de software en is bedoelt om de (commerciële) acceptatie van het concept en de werking van je webapplicatie of mobiele app bij de doelgroep te valideren. Je ontwikkelt zo’n slanke eerste versie om zo snel mogelijk te leren hoe de markt op de software reageert.

Als uit de eerste introductie blijkt dat het concept of de werking van de software met enthousiasme wordt ontvangen, dan geeft het vertrouwen voor verdere stappen. Als er met minder enthousiasme gereageerd wordt, dan geeft het je de kans om de ontwikkeling over een andere boeg te gooien of zelfs te stoppen. Je voorkomt dat er tijd en geld wordt geïnvesteerd in software waarvan de kans op succes, op basis van het huidige concept, gering is.

Het belang van een MMP

Wil je een webapplicatie of mobiele app ontwikkelen, dan heb je waarschijnlijk al nagedacht over de functies die de software moet bevatten. In onze ervaring is de lijst met wensen voor de gedroomde webapplicatie of mobiele app vaak behoorlijk lang. Wanneer het development team alle functionaliteit direct al in de eerste versie zou implementeren, dan duurt het in de praktijk meestal (te) lang voordat de software op de markt komt. Nieuwe marktontwikkelingen, concurrenten, gewijzigde wensen van de doelgroep en andere factoren kunnen het succes van de software dan negatief beïnvloeden.

Daarnaast zien we dat, als het team in de eerste versie meteen alle functionaliteit implementeert, de kans gemist wordt om waardevolle feedback van eindgebruikers te verzamelen en de software zo stapsgewijs te optimaliseren. Het kan betekenen dat er veel geld en tijd in het bouwen van de software wordt geïnvesteerd, maar dat de introductie uiteindelijk mislukt omdat essentiële zaken in de ogen van de gebruikers ontbreken of niet goed werken. Dat kan een forse verliespost en aanzienlijke schade aan het imago van je organisatie opleveren. Het is de reden dat wij onze opdrachtgevers adviseren om eerst een Minimal Marketable Product te lanceren en op basis daarvan verder te bouwen. 

"Als het team direct alle functionaliteit implementeert mis je de kans om waardevolle feedback van eindgebruikers te verzamelen en de software stapsgewijs te optimaliseren."

Voordelen MMP

Stapsgewijs investeren

Hoe groter de set van functies is die in de eerste versie geïmplementeerd wordt, hoe groter ook de benodigde investering is. Bij een MMP investeer je stapsgewijs. Als de webapplicatie of mobiele app eenmaal op de markt is, kun je gecontroleerd en op basis van gevalideerde inzichten investeren in de verdere doorontwikkeling.

Korte time-to-market: geldstroom en feedback verzamelen

Een korte time-to-market heeft een aantal voordelen. Hoe eerder een webapplicatie of mobiele app op de markt gebracht wordt, hoe eerder er geld verdiend kan worden. Vooral als de (web)app de kernactiviteit van de organisatie vormt, zoals bij startups vaak het geval is, kan het belangrijk zijn dat er snel een geldstroom op gang komt.

Doordat je webapplicatie of mobiele app relatief snel op de markt komt, kun je in een vroeg stadium ontdekken wat eindgebruikers van de software vinden en het idee valideren met de markt. Die feedback gebruikt het development team bij de ontwikkeling van de volgende versie. Zo worden het concept en de werking van de software steeds verder aangescherpt. Iedere nieuwe versie voldoet nog beter aan de behoeften van de markt. Met deze manier van ontwikkelen vergroot je het draagvlak voor de app, wat de kans op succes maximaliseert.

Investeerders

Ben je op zoek naar een investeerder? Dan kan het interessant zijn om eerst een MMP te ontwikkelen en dan aanvullende financiering op te halen. In de praktijk merken we dat investeerders het vaak prettig vinden als er een eerste versie van de software op de markt is gebracht, omdat het concept zo tastbaar wordt.

Lancering

Door eerst een slanke MMP te ontwikkelen verkort je de time-to-market van je webapplicatie of mobiele app, waardoor je in een vroeg stadium feedback van eindgebruikers en de markt kunt verzamelen. Je kunt de software vervolgens bij iedere nieuwe versie aanscherpen en zo de kans op succes maximaliseren.

Drink koffie met een developer

Vragen? Je kunt geheel vrijblijvend een afspraak met één van de developers van Inspire inplannen op een moment dat het jou goed uitkomt.

Plan je afspraak
Startups en scaleups

Inspire helpt startups en scaleups bij het realiseren en opschalen van hun product of dienst.

Ga naar de themapagina