Interactieontwerp: op zoek naar de succesformule

Succesvolle websites en applicaties hebben een ding gemeen: ze zijn gebruiksvriendelijk. Ze gaan op een intelligente manier de interactie aan met de gebruiker. Hier gaat veel denkwerk aan vooraf. Inspire werkt daarom regelmatig samen met een interactieontwerper.

Alles klopt. Je hoeft als gebruiker niet na te denken maar vindt feilloos je weg. Alle stappen zijn logisch en vanzelfsprekend. Je komt waar je wilt komen, vindt wat je wilt vinden. Je doet het voor het eerst, maar het is alsof je het al duizenden keer gedaan hebt.

Wanneer je dit op een website of bij het gebruik van een applicatie ervaart, kan je er zeker van zijn dat er een interactieontwerper aan het werk is geweest. Interactieontwerpers bedenken de logica achter de menu’s van pinautomaten, kaartjesautomaten, mobiele telefoons, websites en complexe applicaties.

Wat doet een interactieontwerper?

Ruud Vendeloo is als freelance interactieontwerper betrokken bij het team van Inspire. Hij merkt dat zijn rol bij veel opdrachtgevers nog onbekend is. Die gaan er vanuit dat een grafisch ontwerper verantwoordelijk is voor het totale design.

Ruud: ‘Een grafisch ontwerper heeft de kunstacademie gedaan. Die weet alles van kleurschema’s en contrasten en geeft vanuit zijn creatieve overtuiging een persoonlijke touch aan het design. Een interactieontwerper werkt meer vanuit de psychologie. Die denkt specifiek vanuit de gebruiker en hoe die met een gebruiksvoorwerp omgaat. Hij denkt na over structuur, layout, klikgedrag, technische mogelijkheden, etc.’

‘Een interactieontwerper weet precies waar je specifieke content moet neerzetten om aandacht te krijgen. Hij kan je vertellen dat je nooit meer dan zeven items in je menu moet stoppen, omdat een gebruiker gewoon niet meer kan opnemen. En hij weet dat de kleur van een call-to-actionknop in bepaalde gevallen tienduizenden euro’s aan omzet kan schelen.’

‘Waar de grafisch ontwerper zich dus vooral richt op esthetiek, kijkt de interactieontwerper naar gebruiksgemak. Beide vullen elkaar aan.’

"Een interactieontwerper weet precies waar je specifieke content moet neerzetten om aandacht te krijgen."

Gebruiker staat centraal

Ruud merkt dat de wensen van de opdrachtgever op bepaalde vlakken soms afwijken van de wensen van de uiteindelijke gebruiker. Een goede interactieontwerper behartigt tijdens het ontwerpproces zijn belangen.

Ruud: ‘De opdrachtgever denkt in eerste instantie vanuit zichzelf. Wat wil ik vertellen? Wat vind ik belangrijk? In de praktijk blijkt dat klanten heel andere dingen belangrijk vinden. Wil je je website of applicatie tot een succes maken, dan zal je de eindgebruiker centraal moeten stellen. We noemen dat ook wel User Centered Design’.

"De opdrachtgever denkt in eerste instantie vanuit zichzelf."

Gebruikersonderzoek

Ruud achterhaalt de klantbehoeften vaak door gebruikersonderzoek. Dit kan in de vorm van een brown paper sessie, waarbij verschillende gebruikers met post-it’s aangeven wat zij belangrijk vinden.

Ook worden persona’s gemaakt om de doelgroep tot leven te brengen. Dit zijn A3’tjes met daarop een foto, naam en omschrijving van fictieve gebruikers. Dit kan een vrouw van 60 zijn uit een volksbuurt, of een jongen van 14 die de Havo doorloopt. De interactieontwerper gebruikt ze om zich in te leven in zijn doelgroep.

"Ook worden persona’s gemaakt om de doelgroep tot leven te brengen."

"De applicatie wordt dus niet in een keer gebouwd, maar in afzonderlijke delen."

Interactieontwerp

Wanneer duidelijk is wat de wensen van de doelgroep zijn, kan het interactieontwerp gemaakt worden. Hiermee worden ideeën visueel en krijgt de opdrachtgever al in een vroeg stadium een goed beeld van hoe de applicatie of website eruit zal gaan zien. Maar ook voor het team is een interactieontwerp een belangrijke houvast. Het voorkomt misverstanden en miscommunicatie en helpt snel en doeltreffend te werken.

Ruud: ‘Een interactie-ontwerp is een kaal ontwerp zonder stijl of kleur. Het geeft aan wat waar moet komen, hoe het werkt en waarom het zo moet werken. De eerste versie noemen we ook wel een vlekkenplan, waarop de positie van koppen, tekst, afbeeldingen en buttons is weergegeven.’

‘Daarnaast maken we een pageflow of boomstructuur. Dit is een overzicht van alle pagina’s van een site of applicatie, waaruit we het ideale klikpad, – de meest slimme en efficiënte route – kunnen herleiden.’

Hieronder staan twee voorbeelden van Ruud’s werk voor de website ‘Voordeel Met je Biebpas’. Eerst is het schetsmatige (zwart-witte) interactieontwerp weergegeven, daaronder het uiteindelijke resultaat zoals dat ook op voordeelmetjebiebpas.nl te zien is.

Voorbeeld 1

Interactieontwerp

Interactieontwerp: voordeelmetjebiebpas

Uiteindelijk resultaat

Interactieontwerp: voordeel met je bierpas

Voorbeeld 2

Interactieontwerp

Interactieontwerp: voordeel met je bierpas

Uiteindelijk resultaat

Interactieontwerp: voordeelmetjebiebpas

Interactieontwerp en Scrum

Inspire werkt met Scrum. Dat is een methode waarbij een klein, multidisciplinair team in korte sprints van een tot vier weken telkens een afgekaderd deel van het project aanpakt. De applicatie wordt dus niet in een keer gebouwd, maar in afzonderlijke delen. Dit om de opdrachtgever optimaal bij het proces te betrekken en ruimte te geven voor voortschrijdend inzicht.

Voorafgaand aan de eerste sprint maakt de interactieontwerper samen met de klant een voorlopig interactieontwerp voor het meest essentiële deel van de applicatie. Vervolgens werken we het ontwerp tijdens het bouwen in diverse sprints verder uit. Inspire bouwt zo stap voor stap aan een ideale applicatie, waarbij het gemak van de gebruiker voorop staat.

Interactieontwerp: bespreken van het design
Sprinten naar succes

Een introductie tot het ontwikkelen van succesvolle sites en apps.

Download e-book
Werken bij Inspire?

Wij zijn altijd op zoek naar enthousiaste en talentvolle ontwikkelaars. Mensen die niet voor doorsnee gaan en die hun talent willen inzetten om (web)apps te bouwen die betekenisvolle impact hebben.

Bekijk de vacatures