Mobiele app bewaart maandelijks 2.231 knutselwerkjes van kinderen.
Friddo app
Ieder knutselwerkje vertelt een verhaal. Kleur, vorm, creativiteit, emotie — een knutsel is een klein kunstwerk. Friddo biedt uitkomst voor alle ouders die deze kinderkunstwerken willen bewaren.
In opdracht van Friddo ontwikkelde Inspire een handige mobiele app die ouders helpt om de knutsels van hun kinderen te fotograferen, te verrijken en langdurig op te slaan. Eventueel kun je via Friddo zelfs een album van de mooiste knutsels maken.
Iedere ouder is bekend met de knutseluitdaging. Op het kinderdagverblijf en de basisschool worden met de regelmaat van de klok prachtige kunstwerken gemaakt. Al die knutsels bewaren, is onmogelijk. Weggooien is eigenlijk ook geen optie. Het alternatief is een doos op zolder. Waarna ze uit het zicht verdwijnen en na een paar jaar alsnog in de prullenbak belanden. Dat moest anders kunnen, dachten Mark Kassteen en Jacco Nieuwland.
De vraag
Bouw een mobiele app voor het bewaren en herbeleven van knutsels
De Friddo app
Mark en Jacco zijn experts op het gebied van klantbeleving. Het duo liep al geruime tijd rond met het idee voor Friddo: een handige mobiele app voor het bewaren en herbeleven van knutsels.
“Wij hadden er een goed gevoel over. Uit onze research van de markt en ons onderzoek onder tientallen ouders bleek al snel dat ons gevoel klopte”, vertelt Mark. “Ouders vinden de knutsels van hun kinderen mooi. Ze willen het kunstwerkje en vooral de bijbehorende herinneringen heel graag bewaren. Gooi je zo’n knutsel uiteindelijk tóch weg, dan gaat er eigenlijk een herinnering verloren. Friddo moest die pijn wegnemen.” Inspire nam de ontwikkeling van de app voor haar rekening.
Opslaan en verrijken
Friddo stelt je in staat kinderknutsels te bewaren. Dat begint met het uploaden van foto’s van knutsels. Als de foto’s in het systeem staan, kun je ze van een nadere omschrijving en tags voorzien en zo snel en eenvoudig terugvinden. Vanzelfsprekend kun je de beelden makkelijk delen met anderen. Eventueel kun je zelfs een handzaam fotoboekje bestellen. Zo blijven herinneringen langdurig bewaard. (Niet voor niets kozen de makers van Friddo een vriendelijk schildpadje als beeldmerk voor hun app. Sommige schilpadden kunnen wel 150 jaar oud worden.)
Er komt nog meer aan. Op termijn wordt het bijvoorbeeld ook mogelijk om video’s toe te voegen. Na het uploaden van een kunstwerk kun je de maker vragen om zelf nog iets over zijn of haar creatie te vertellen. Of het moment vastleggen dat papa zijn vaderdagknutsel krijgt.
User stories als beginpunt
“We zijn bij de ontwikkeling van Friddo gaan denken vanuit user stories”, licht Mark toe. “Voor elke mogelijke user hebben we vastgelegd wat zo’n specifieke gebruiker met Friddo wil doen. Als ouder wil ik bijvoorbeeld foto’s kunnen opslaan en verrijken. En ik wil anderen toegang kunnen geven. Misschien wil ik ook wel aan kunnen geven welke knutsels van m’n zoon en zijn en welke knutsels van m’n dochter. Bovendien wil ik een fotoboekje kunnen bestellen. Als opa of oma wil ik vooral foto’s kunnen bekijken en bewaren. Op basis van al die user stories ontstond een uitgebreide wensenlijst.”
Minimal viable product
Mark en Jacco zijn vanuit hun professie heel goed thuis in interactieontwerp. Het tweetal ontwierp dan ook een perfect concept van de app.
Inspire en Friddo besloten niet in één keer een dure en complexe mobiele app te bouwen die recht zou doen aan álle denkbare users, maar eerst een Minimum Viable Product (MVP) te ontwikkelen. Zo’n MVP is een levensvatbare applicatie die alleen over de hoogst noodzakelijke functionaliteiten beschikt. Functionaliteiten waarmee de belangrijkste gebruikers meteen aan de slag kunnen.
Mark: “Die aanpak werkt heel goed. Als je met een MVP start, wordt heel snel duidelijk of je op de goede weg zit. Je ziet heel snel welke nieuwe functionaliteit we moeten ontwikkelen. Als blijkt dat mensen er helemaal niet op zitten te wachten, wordt dat ook meteen duidelijk. Inspire heeft het MVP-denken heel goed in de vingers. Daarnaast werken ze agile volgens het boekje. Dat is mij goed bevallen.”
Vijf ontwikkelsprints
De app is in tien weken ontwikkeld. Mark: “Alle user stories zijn gedurende vijf ontwikkelsprints gebouwd. Na elke sprint onderzochten we of de zaken die we in onze user stories bedacht hadden overeenkwamen met de opgeleverde functionaliteit. Dat bleek iedere keer zo te zijn. Ze hebben alle sprintdeadlines keurig gehaald. Voor ons als klant is dat heel prettig. Je weet immers voortdurend wat de progressie van je project is.”
Inspire maakt het waar
Wat Mark erg beviel was de open, professionele houding van Inspire. “Sinds ik ze ken, heb ik veel vertrouwen in ze. Inspire is een bouwclub die zich bij voorkeur focust op de technologie. Tegelijkertijd denken ze enorm mee vanuit het belang van de klant. Dat is een hele fijne combinatie. Extra functionele eisen zoals resizen en het croppen van foto’s, vangen ze makkelijk op. Dit soort zaken wordt probleemloos opgeleverd. Ze zijn duidelijk en beloven nooit te veel. Ik ben absoluut tevreden. Inspire maakt het allemaal hartstikke waar.”
De techniek
Hoewel het idee van Friddo eenvoudig klinkt, is de benodigde technologie dat allerminst. De app en het achterliggende serverplatform moeten veilig en robuust zijn, net als snel, stabiel en uiterst schaalbaar.
Inspire ontwikkelde de ‘TopiaTeam voor ouders’ app, waarmee ouders de vorderingen van hun kind in de verschillende educatieve apps van TopiaTeam kunnen volgen.
Een introductie tot het ontwikkelen van succesvolle sites en apps