Negen business modellen voor medische apps
Medische apps kunnen grote bijdragen leveren aan het verbeteren van de zorg. Maar de ontwikkeling van de benodigde technologie is kostbaar. Om de investering terug te verdienen is het belangrijk om het juiste business model toe te passen. In dit artikel geven we een overzicht van de negen meestvoorkomende business modellen voor medische apps.
Het belang van het juiste business model
Uit het mHealth Developer Economics 2018 rapport blijkt dat 11% van de medische apps een omzet van meer dan een miljoen euro per jaar geneert. Hoe zorg je ervoor dat je als app-uitgever bij die 11% hoort? Daar is (helaas) geen simpel antwoord op te geven maar het percentage toont wel aan dat het heel belangrijk is om goed na te denken over het business model van je app.
1. Licenseren
Met het eerste model verkoop je een licentie voor het gebruik van je medische app. Er zijn twee varianten: je maakt een pay-per-use afspraak met bijvoorbeeld een zorgverzekeraar, of je verkoopt een organisatielicentie voor de app, zodat bijvoorbeeld alle medewerkers van een ziekenhuis de app onbeperkt mogen gebruiken tegen een vast bedrag per jaar.
Dit business model neemt, in vergelijking met afgelopen jaren, in populariteit toe. Het is volgens het mHealth Developer Economics onderzoek het meest gebruikte business model voor medische apps. Van de apps met dit verdienmodel behaalt 22% een omzet van boven de miljoen euro.
De cijfers die in het artikel worden genoemd komen uit het mHealth Developer Economics 2918 onderzoek. Het is het grootste onderzoek ter wereld naar het uitgeven van medische apps. Ben je benieuwd naar meer cijfers?
2. Betaalde aanvullende diensten
In dit model wordt de app gratis in de app stores aangeboden, maar betaalt de gebruiker wel voor aanvullende diensten. Denk aan een dieet app, waarbij de gebruiker gratis toegang heeft tot informatie en wat gegevens kan bijhouden, maar voor één-op-één coaching een maandelijks bedrag betaalt. Of de SkinVision app, die is ontwikkeld om huidkanker in een vroeg stadium op te sporen. Met de gratis versie kun je een huidanalyse maken, ontvang je geautomatiseerd advies en kun je foto’s van moedervlekken opslaan. Wil je dat een dermatoloog naar een foto’s kijkt? Dan betaal je eenmalig een klein bedrag.
Ook dit business model wordt relatief vaak gebruikt. Het voordeel van dit model is dat je een gebruiker kunt activeren met interessante content, zodat de stap naar het daadwerkelijk afnemen van een betaalde service kleiner wordt.
3. Sponsorschap
Het kan voor bedrijven of non-profit organisaties interessant zijn om je medische app te sponsoren en zo de zichtbaarheid onder een bepaalde groep patiënten of professionals te vergroten. Het betekent in de praktijk meestal dat het logo van een farmaceutisch bedrijf op één van de schermen van de app te zien is. Het model wordt relatief vaak gebruikt, maar apps met dit model worden over het algemeen wel vaak minder gedownload.
4. Premium content
De app is gratis te downloaden en gebruikers hebben kosteloos toegang tot een gedeelte van de content. Om de volledige versie van de app te gebruiken moet eenmalig, of in abonnementsvorm, een bedrag betaald worden. Een goed voorbeeld van een app die dit model gebruikt is Headspace. De app leert gebruikers om te mediteren en daarvoor stelt het een aantal modules gratis beschikbaar. Als de gebruiker meer modules wil gebruiken, moet er eerst een bedrag betaald worden.
Opvallend is dat 18% van de apps dit business model toepast, maar slechts 5% behaalt een omzet van meer dan een miljoen euro per jaar.
5. Pay per download
Met dit model betaalt de gebruiker eenmalig een bedrag voor het downloaden en het gebruik van de medische app. De drempel tot conversie lijkt bij dit business model hoger te zijn dan bij de andere modellen, omdat een gebruiker direct moet betalen voordat zij de inhoud van de app te zien krijgt. Het kan in onze ervaring de conversie van de app aanzienlijk verhogen als de gebruiker eerst een (korte) periode de gelegenheid krijgt om kosteloos met de app kennis te maken.
Toch komt deze conversiedrempel niet naar voren in het aantal downloads. 16% van de medische apps maakt van dit model gebruik en zijn in totaal 781.000 keer gedownload. Dat is in vergelijking met de andere modellen veel.
6. Verkoop van hardware
Je ontwikkelt fysieke producten (bijvoorbeeld een hartslagmeter) en gebruikt de app als een extra unique selling point en/of als kanaal om het eigenlijke product te verkopen. Dat geldt bijvoorbeeld voor een hardloop app die is ontwikkeld om een hartslagmeter te verkopen. Dit business model wordt minder vaak gebruikt, maar zorgt over het algemeen wel voor de hoogste omzet. 23% van de apps met dit business model haalt een omzet van meer dan een miljoen euro per jaar.
7. Het transactiemodel
Dit business model is gebaseerd op het regelmatig tot stand laten komen van transacties, zoals de verkoop van herhaalmedicatie. In de praktijk zien we dat dit business model het minst gebruikt wordt. De omzet van dit type app komt maar in 9% van de gevallen boven een miljoen euro per jaar uit.
8. Extra servicekanaal via app
Met dit model verdien je door kosten te besparen of omzet te verhogen. Denk aan een app waarin patiënten zelf een afspraak kunnen maken: de werklast bij het secretariaat gaat omlaag en de drempel tot ‘conversie’ (het maken van een afspraak) ligt lager. Deze apps zijn vaak een verlengstuk van je dagelijkse bedrijfsvoering.
9. In-app advertising
Met dit model biedt je in de app advertentieruimte aan. Vaak is het de truc om een zo groot mogelijk aantal actieve gebruikers te bereiken, want daarmee wordt de beschikbare advertentieruimte voor adverteerders meer waard. We zien in de praktijk dat medische apps met dit business model dan ook het vaakst gedownload worden. Het is wel belangrijk om ervoor te waken dat de gebruikservaring niet in het geding komt.
Gemengde business modellen
De negen business modellen die we besproken hebben hoeven niet op zichzelf te staan, maar kunnen ook gecombineerd worden. We zien een trend naar meer gemengde business modellen. Welke modellen bij jouw medische app passen is onder andere afhankelijk van het doel en de doelgroep van de app.
Wil je meer informatie over het ontwikkelen van een medische app? We leggen uit hoe het ontwikkeltraject verloopt en delen een aantal cases en artikelen met handige informatie.