Mobiele app geeft patiënten inzicht in hun behandeltraject.
Leo Kannerhuis app
Het Dr. Leo Kannerhuis is een specialistisch centrum voor het behandelen van mensen met autisme. Patiënten van de GGZ-instelling hebben behoefte aan inzicht in hun behandeling en actieve participatie in die behandeling.
Om die reden ontwikkelde Inspire de Leo app, een guided tour door het behandeltraject.
Het Dr. Leo Kannerhuis is een topklinische GGZ instelling. Naast behandelen houdt de organisatie zich intensief bezig met onderzoek naar autisme en behandelmethodes. “We kijken ook voortdurend of er nieuwe technologie is die we kunnen inzetten om de behandeling te verbeteren”, vertelt Erik Langbroek, verantwoordelijk voor ICT & Innovatie. “Een deel van de behandeling vindt online plaats via e-health. Onze gedragswetenschappers weten heel goed hoe je online content ontwikkelt die toegankelijk is voor mensen met autisme.”
Guided tour
Omdat mensen met autisme veel behoefte aan structuur hebben, zochten Erik en zijn team naar een manier om patiënten beter inzicht in hun behandeltraject te geven. “Eén patiënt beschreef zijn ervaringen heel treffend als een busreis langs bergen en dalen. Soms kun je vooruitkijken, maar vaak zie je niet waar de reis naartoe gaat. Wij wilden onze patiënten voortdurend dat vergezicht bieden! Zo ontstond ons guided tour project.”
De vraag
Kunnen we een app ontwikkelen die patiënten inzicht geeft in de behandelaanpak en hun persoonlijke doelen?
De Leo app
Samen met Inspire ontwikkelde het Dr. Leo Kannerhuis de app “Leo”. In de app leggen patiënten hun persoonlijke doelen vast en leggen vanuit die doelen de relatie met het de behandeling. “Op die manier koppelen we de vraag van de patiënt aan ons aanbod”, legt Erik uit. De app geeft ook inzicht in de voortgang van de behandeling en beantwoordt de meest gestelde vragen. Ingewikkelde onderwerpen worden met behulp van tekst, beeld en video eenvoudig uitgelegd. Erik: “Zo kunnen we bijvoorbeeld een kind laten zien wat een psychiater eigenlijk is”.
De behandeling van mensen met autisme is geen lineair proces, legt Erik uit. “Het verloop is veel dynamischer en het is des te belangrijker om te weten wat een bepaalde module inhoudt en waar je met je behandeling staat.” Elke module bevat daarom uitleg in een vast formaat, altijd met een filmpje. Dat kan een interview met een behandelaar zijn, maar ook met een andere patiënt die zijn of haar ervaringen deelt. Is een patiënt bezig met een module, dan is meteen te zien wat er nog gedaan moet worden.
Evaluatie
In de Leo app legt een patiënt alle persoonlijke doelen vast. Een doel kan bijvoorbeeld zijn: ik wil leren wat autisme is en wat me kan helpen er minder last van te hebben. Behandelmodules worden in de app gekoppeld aan de persoonlijke doelen. Leo legt ook uit hoe de verplichte driemaandelijkse evaluatie van het behandelplan werkt. Dat helpt gebruikers van de app om de voortgang te evalueren met hun behandelaar.
Vragenlijsten
Voor het Dr. Leo Kannerhuis is inzicht in het effect van de verschillende behandelingen zeer belangrijk. Om dat effect te meten wordt gebruik gemaakt van wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten. Bij ieder cliënt wordt een nulmeeting gedaan en een aantal tussentijdse metingen, zodat een objectief beeld ontstaat van voortgang en effect van behandelingen. De Leo app geeft cliënten vooraf inzicht in de vragenlijsten die ze kunnen verwachten.
Behandelpaden
Patiënten worden opgedeeld in drie groepen: kinderen, jongeren en volwassen. Ook de aandoeningen in het autisme-spectrum worden in drie categorieën ingedeeld: comorbide, systemisch en zeer ernstig. Gecombineerd resulteert dat in negen behandelpaden.
Behandelmodules
De Leo app geeft keuze uit een breed scala aan behandelmodules. Op basis van het profiel van de patiënt, de persoonlijke doelen en het behandelpad biedt Leo passende behandelmodules aan om uit te kiezen.
Een geweldige app!
De door Inspire ontwikkelde app biedt zowel de patiënt als de behandelaars grote voordelen. “Het rendement van onze behandelingen wordt hoger, de doorlooptijd gaat omlaag en zo kunnen we weer meer mensen hulp bieden. Het heeft bovendien een positief effect op zowel het resultaat van de behandeling als het dagelijks leven van de patiënt”, zegt Erik tevreden. “Het is een geweldige app! Ook door het flexibele content management systeem, waarmee we zelf razendsnel nieuwe content kunnen aanbieden. In principe kunnen we binnen 24 uur een compleet nieuwe app publiceren.”
Less is more
Eén van de uitdaging bij het ontwikkelen van de app was het maken van keuzes. “Zelf hadden we de neiging om alles in de app te stoppen wat we maar konden bedenken”, lacht Erik. “Inspire overtuigde ons juist om duidelijke keuzes te maken, denkend vanuit de belevingswereld van de gebruiker. Zo ontstond een goed ontworpen, overzichtelijke en gebruikersvriendelijke app die wérkt.”
“Inspire dacht op alle fronten met ons mee. Ze hebben zowel functioneel als technisch de juiste ontwerpkeuzes gemaakt. De app zit technisch heel goed in elkaar. Hij is niet alleen robuust, maar ook zo gestructureerd opgezet dat een andere GGZ-instelling hem zonder aanpassingen in gebruik zou kunnen nemen, met eigen content.”
Kennis van de zorg
Een goede app ontwikkelen vraagt niet alleen om technische kennis. Het Dr. Leo Kannerhuis koos daarom bewust voor Inspire als ontwikkelpartner. Erik: “We zochten niet alleen maar een app bouwer, maar juist een partij die snapt waar je als zorginstelling voor staat. En die dat kan vertalen naar een goed interactiedesign en een bruikbare app. Ik vind het knap wat Inspire heeft geleverd binnen het budget dat we hadden.”
Gebruikerspanels
Eind 2016 is de eerste versie van Leo in gebruik genomen. Iedere dag wordt er nieuwe content toegevoegd aan de app. Het belangrijkste doel nu is dat iedere patiënt Leo gaat gebruiken. En er wordt al nagedacht over een tweede release in de loop van 2017 op basis van wensen die verzameld worden in gebruikerspanels. Het budget is al rond, dankzij sponsoring van Leo door VGZ Zorgverzekeraars.
De techniek
De Leo app is zo flexibel mogelijk opgezet. Vanaf de start is al nagedacht over gebruik om meerdere typen smartphones, zowel online als offline. En er is veel aandacht besteed aan het makkelijk kunnen onderhouden en uitbreiden van de inhoud van de app.
Intelligente technologie kan veel bijdragen aan de behandeling, het welzijn en de zelfstandigheid van patiënten.