Muzikaal initiatief brengt jaarlijks 14.243 kinderen in beweging.
Méér Muziek in de Klas
Méér Muziek in de Klas is ontstaan uit een samenwerking tussen de landelijke politiek, gemeenten, provincies, de private sector, centra voor de kunsten, opleidingsinstituten als de PABO en conservatoria. Ook de VandenEnde Foundation van Joop van den Ende is bij het project betrokken. Samen met een netwerk van ambassadeurs zorgen zij voor meer muziek in de klaslokalen. Hare Majesteit Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform.
Het platform Méér Muziek in de Klas ondersteunt en stimuleert muziekonderwijs op allerlei manieren. Zo organiseerde het samen met de populaire BZT Show een bandwedstrijd.
Het belang van muziek voor de ontwikkeling van jonge kinderen staat niet ter discussie. Uit talloze onderzoeken blijkt dat regelmatig muziek maken en beluisteren een positief effect heeft op de hersenontwikkeling. Toch is er niet op alle basisscholen evenveel aandacht voor muziekles. Meer Muziek in de Klas brengt daar verandering in.
De vraag
Bouw een online platform dat alle facetten van Meer Muziek in de Klas ondersteunt
Muzikaal kennisplatform
Om de lancering van Méér Muziek in de Klas goed te ondersteunen, ontwikkelde Inspire samen met Hiro een online platform: MeerMuziekindeKlas.nl. Op deze website kunnen kinderen, leraren en ouders meer informatie over het ‘MMidK’ lezen, lokale muziekinitiatieven zoeken én zich inschrijven voor de bandwedstrijd.
Van website tot kennisplatform
De BZT Show daagt de groepen 5, 6 en 7 van alle basisscholen jaarlijks uit om met de klas een muziekvideo in te zenden. In 2016 mocht de winnaar optreden tijdens een speciaal kerstgala waarbij koningin Máxima aanwezig was. In voorbereiding hierop kregen de klassen een muzikale superheld die de kinderen begeleidde. Deelnemers aan de wedstrijd konden eenvoudig een video uploaden van hun muziekstuk. De redactie van Méér Muziek in de Klas kon die vervolgens publiceren op het platform.
Kennisplatform
In eerste instantie was het platform vooral bedoeld om de bandwedstrijd van de BZT Show te ondersteunen. Maar het initiatief is breder dan alleen de wedstrijd. De website heeft zich ontwikkeld tot een kennisplatform. Een plek waar leraren terecht kunnen om kennis en ervaringen te delen. Waar ouders vertellen hoe zij zelf bijdragen aan meer muziekonderwijs. En waar ook nieuwe initiatieven onder de paraplu Méér Muziek in de Klas een plek krijgen.
De toekomst
De website staat niet stil: op dit moment onderzoekt Méér Muziek in de Klas hoe het platform zich verder kan ontwikkelen. Mogelijk kunnen leraren en andere betrokkenen binnenkort zelf artikelen en andere content aan het platform toevoegen. Anne-Lot: “We denken nu bijvoorbeeld na over de mogelijkheid om het gebruik van accounts uit te breiden. Hoe zou dat er dan uit moeten zien? En hebben we dan verschillende soorten accounts nodig?
Wie krijgt welke mogelijkheden binnen het content management systeem? Het is verstandig om daar nu goed over na te denken zodat het platform laagdrempelig en toegankelijk blijft. Ondertussen bouwen we de bestaande functionaliteiten uit, want de zoektocht naar een BZTband XXL is een jaarlijks terugkerend fenomeen!”
Een regelrechte hit
Kinderen die regelmatig muziek maken, trainen daarmee hun emotionele en sociale vaardigheden, motorische ontwikkeling, analytisch vermogen en de algemene cognitieve ontwikkeling. Dat zijn nogal wat redenen om meer muziek in de klas te brengen. En dan hebben we het belangrijkste nog niet eens genoemd: het is gewoon hartstikke leuk!
Een race tegen de klok
Inspire werd eind 2015 bij het project betrokken om mee te denken over de technische mogelijkheden die het platform moest gaan bieden. Toen was al duidelijk dat klassen zich vóór 22 april 2016 moesten inschrijven voor de bandwedstrijd.
Meermuziekindeklas.nl moest dus zo snel mogelijk live om de inschrijving te faciliteren. Bovendien moest het platform enorme pieken in het aantal bezoekers kunnen verwerken. Tijdens de aankondiging in De Wereld Draait Door bijvoorbeeld, of tijdens de uitzendingen van de BZT Show.
Een geweldig project
“Dit is natuurlijk een onwijs mooi initiatief”, vertelt Anne-Lot Rameau, projectmanager bij Inspire. “Wij zoeken altijd naar projecten met impact. We dragen graag bij aan maatschappelijke initiatieven, en onderwijs is om die reden een belangrijk thema voor ons. En, eerlijk is eerlijk, het is gewoon te gek om mee te werken aan iets dat je terugziet in De Wereld Draait Door, waarover je leest in de krant en waar zo ongeveer alle kinderen van Nederland het over hebben.”
Anne-Lot: “Dit project was één grote race tegen de klok. We hebben intensief samengewerkt met het team van Méér Muziek in de Klas. Vanwege de uitdagende deadline zijn we al in een vroeg stadium gaan bouwen aan een flexibel en schaalbaar platform. Daarbij hebben we vanaf het begin gezorgd voor voldoende stabiliteit. Zodat de site zelfs bij hoge bezoekersaantallen goed blijft functioneren. Gaandeweg hebben we de functionaliteiten aangepast en uitgebreid.”
Meer dan 350 klassen hebben zich in 2016 opgegeven voor de bandwedstrijd. “En daar hebben ze ons platform voor gebruikt”, zegt Anne-Lot enthousiast. “Leraren konden voor hun klas heel eenvoudig een account aanmaken en gemakkelijk een video uploaden.”
De techniek
Het online platform van Méér Muziek in de Klas is voorbereid op de toekomst. Modulair opgezet, met de modernste videoverwerking en geschikt voor grote piekbelastingen.
Inspire werkt met name voor bedrijven en organisaties die een maatschappelijke relevantie hebben.
Wij zijn altijd op zoek naar enthousiaste en talentvolle ontwikkelaars. Mensen die niet voor doorsnee gaan en die hun talent willen inzetten om (web)apps te bouwen die betekenisvolle impact hebben.