‘We hebben met bestaande concepten de toegang tot de zorg vergroot’
Erik Langbroek werkte samen met Inspire aan meerdere projecten voor het Dr. Leo Kannerhuis, een specialistisch centrum voor het behandelen van mensen met autisme en e-mind, een organisatie die online therapie aanbiedt binnen de basis GGZ. “Inspire is heel goed in staat om de vertaling te maken van het business vraagstuk naar een digitaal product.”
“In mijn tijd bij het Dr. Leo Kannerhuis was ik samen met een collega verantwoordelijk voor het beheer van software waarmee digitale coaches gemaakt kunnen worden. We wilden de software ook beschikbaar stellen aan andere partijen. Om de kwaliteit te waarborgen hebben we toen aan Inspire gevraagd of ze een code review wilde doen. De samenwerking beviel toen zo goed, dat ik ook bij mijn volgende werkgever direct aan Inspire dacht.”
Het Dr. Leo Kannerhuis is een specialistisch centrum voor het behandelen van mensen met autisme. Inspire ontwikkelde onder andere een app die patiënten inzicht geeft in hun behandeltraject. “Inspire is heel goed in staat om te snappen hoe de business in elkaar zit. Het team maakt de juiste vertaling van het business vraagstuk naar een product. Daarnaast is het een heel betrouwbare partij en heb ik nooit gedoe gehad.”
Hoe begin je met de ontwikkeling van een zorgapp?
Een zorgapp ontwikkelen vraagt toch om een andere aanpak dan een app voor andere sectoren. Wat voor tips heb je voor organisaties die nog gaan beginnen met de ontwikkeling? “Kijk vooral naar wat er op dit moment al is. Ervaring leert ook dat als je in co-creatie met andere zorginstellingen iets kunt bouwen, dat zeker aan te raden is. Het bouwen van een succesvolle zorgapp kost tijd én geld. Het is fijn als je dat kunt delen met andere instellingen. Ga dus voor iets generieks en niet per se iets specifieks.”
“Daarnaast vind ik het in de zorg erg belangrijk dat als je een business case maakt, die niet alleen financieel klopt, maar waarbij de focus ligt op het verhogen van de kwaliteit van leven. Probeer als zorgorganisatie bij je kernactiviteit te blijven: het zorgen voor of behandelen van mensen en wordt geen softwarebedrijf.”
Selecteren digitaal bureau
Door zijn ervaring in de zorgsector weet hij goed waar je op kunt letten bij het selecteren van een digitaal bureau. “Kijk altijd naar het portfolio van het bureau en vraag referenties op. Inspire had bijvoorbeeld al een aantal projecten op hun naam staan die te vergelijken waren met de projecten die ik wilde starten. Daarnaast moet de manier van werken bij je passen. Dat is bij Inspire het agile werken dat aansluit op onze aanpak. Maar we werken ook goed samen, omdat we beiden impact willen maken. Dat gevoel krijg je ook direct bij het team van Inspire.”
Kennis van markt en technologie gebundeld
“Inspire is een no-nonsense partij. Maar voor mij is de belangrijkste key-value toch de betrouwbaarheid. Tijdens ieder project weet ik waar ik aan toe ben. Als ik een idee heb wat slecht uitvoerbaar is, dan krijg ik dat ook te horen. Ze zijn echt expert op hun domein en niet bang om je te adviseren, zodat je de beste keuzes kunt maken.”
“We hebben samen echt gekeken naar hoe we met bestaande concepten de toegang tot zorg kunnen vergroten en de kwaliteit kunnen verbeteren. Dat is ook waarom het fijn samenwerkt. We hebben de kennis van de markt en technologie gebundeld, mooie producten ontwikkelt en die naar de zorg toegebracht.”
Technologie kan de gezondheidszorg efficiënter, vriendelijker en toekomstbestendig maken.